opc_loader



 

Visie & geschiedenis


HempAge wil de reputatie van hennep terug krijgen. Met betrekking tot een verscheidenheid aan mogelijke toepassingsgebieden, hennep biedt een echt alternatief voor vervuilende materialen.

Het bedrijf Colour Connection, oorspronkelijk actief als een fair trade bedrijf, fuseerde in 1999 met het bedrijf Hanfzeit tot HempAge AG. Ecologisch textiel, geproduceerd en gedistribueerd, werd de basisboodschap. Bovenal is er ook een verlangen om de status van hennepmateriaal te herwinnen, dat in de afgelopen decennia is verwaarloosd.

Startend met handgeweven en met planten geverfde hennep uit Thailand, industriële productie in Roemenië, tot de uitstekende kwaliteit vandaag met hun Chinese partners.

Hun engagement beperkt zich niet enkel tot de ontwikkeling en marketing van textiel, maar omvat ook onderzoek in de gebieden van extractie en verfijning van vezels. Bovendien werkt Hempage samen met Europese commissies die zich richten op het verspreiden van hennep op andere gebieden zoals isolatiemateriaal of vezelcomposieten. In 2012 richtte HempAge een onderzoeksorganisatie op om een concreet middel te vinden voor het technologische tekort in de verwerking van hennep.

"We zijn sterk toegewijd aan onze idealen van Fair Trade, Ecologie, duurzaamheid en Kwaliteit - en aan de voortdurende heropleving van hennep als een van onze meest veelzijdige en nuttige landbouwgewassen." Robert Hertel, CEO''

Ecologie


Op de labels staat duidelijk het percentage biologisch katoen en hennep waar elk kledingstuk van gemaakt is. Naast gecertificeerde biologische katoen, zijn de andere componenten van de kleding (zoals ritsen, knopen, enz.) Gecertificeerd door Öko-Tex 100.

''De toenemende opkomst van een onjuiste voorstelling van organische certificaten is een gebied waarop we al preventief hebben gehandeld. In deze context hebben we besloten om een Organic Content Standard blended (OCS blended) productcertificering te geven. Dit garandeert het volgen van biologisch katoen van veld tot afgewerkt textiel.''

Naast het dragen van het comfort van hennepkleding, vertoont deze bewonderenswaardige plant een ecologisch evenwicht, wat de beste is in zijn vakgebied. Dus de plant heeft geen pesticiden of herbiciden nodig. Bovendien maakt het verdichte grond met zijn diepe wortels losser en is het waterverbruik van een hennepteelt aanzienlijk minder in vergelijking met katoen.

Daarom creëert HempAge niet alleen kleurrijke en up-to-date mode, maar streeft het er ook naar om de efficiëntie met betrekking tot de bruikbaarheid van hennep te vergroten. Om die reden werd een onderzoeks- en ontwikkelingsbedrijf opgericht.

Omdat hennep groeit als een onkruid zonder dat er pesticiden of andere schadelijke chemicaliën nodig zijn, is het niet nodig om hennepmateriaal te certificeren. Bovendien is de hennep van Hempage afkomstig van een groot aantal kleine boeren. Het certificeren van al deze kleine boerderijen zou hoge kosten met zich meebrengen, die ze niet willen doorgeven aan hun kleding met al een medium prijsklasse.


Sociaal engagement


HempAge wil niemand schaden. Deze sociale belofte is altijd in het achterhoofd gehouden met betrekking tot de selectieprocedure van gekwalificeerde leveranciers. Ze hebben ter plaatse een idee van de productieomstandigheden. Toch was er altijd de wens om deze productieomstandigheden op een overtuigende manier door een onafhankelijke afdeling te onderzoeken. Een wens, die niet werd behaald door vele aanbieders van verschillende zegels. Alleen in samenwerking met de Nederlandse Fair Wear Foundation (FWF) heeft HempAge een idee gekregen van hun doelgerichte en praktische aanpak om sociale onrechtvaardigheden te verhelpen. Sinds 2009 is het henneplabel van Adelsdorf lid van de FWF. Een organisatie, die ze van harte kunnen aanbevelen.
 

Expertise


Hennep is een buitengewoon materiaal. Iedereen die ooit een kledingstuk van hennep heeft gedragen, bevestigt deze stelling. Helaas is de productie en verwerking allesbehalve eenvoudig in vergelijking met andere materialen. Langdurige partnerschappen met leveranciers, netwerken met concurrenten en eigen onderzoek vormen de basis om know-how te combineren en uit te wisselen. Een pad dat Hempage consequent betreedt, zodat hennep zijn textielacceptatie die het zeventig jaar geleden in Europa had gekregen, terugkrijgt en nog steeds heeft in China: hennep is een uitzonderlijk goed materiaal.


https://www.youtube.com/watch?time_continue=240&v=1CeE8ziPIbc                                                             

https://www.youtube.com/watch?time_continue=17&v=Twfrrrbq8CY